Nordmarka

Nordmarka
Danmark fra Larkollen

søndag 26. februar 2017

Strandtur i februar

Strand ved Oterbukta
Etter en del løpeturer i skogen er det godt å oppsøke sjøkanten igjen. Den er ikke langt unna-en løpetur på drøye 1 km bringer meg ned på Engholmstranda en kald og tåkefull søndag. Engholmstranda er forøvrig en del av Paradisstranda som strekker seg lenger sørover. Om sommeren er det "fullt hus" her, men nå er jeg ganske alene.
Jeg tar meg frem langs strandkanten mot Nordre Nesbukta like ved Larkollen campingplass. Også her er det rester etter plast på strendene.
Plast på stranden ved Oterbukta
Et vondt kne har gitt meg betydelige utfordringer med løpetreningen. For en drøy måned siden var jeg knapt i stand til å ta meg frem til fots, men redusert mengde og trening med romaskinen har gitt meg nytt håp. Romaskinen..ja. Med bedre plass hjemme har jeg disponert et av rommene i huset mitt til treningsrom. En stor glede å kunne avsette et helt rom til trening etter å ha tilbragt mange år i leiligheter med fravær av slike muligheter. Det finnes forvørig bare en romaskin som er egnet.. Consept sine modeller Consept 2, modell D
Jeg gitt til innkjøp av modell D og den har nå vært i bruk en knapp mnd.
Fra lørdagens økt
4 ganger pr uke a 20 min på ulike belastningsnivåer gir god effekt og bra overskudd.
Løpeomfanget bygger jeg sakte, men sikkert opp fra en økt i uke i februar, økende med 1 økt pr mnd utover. Forhåpentligvis går det bra. Når det er forhold til det finner jeg frem sykkelen og legger inn trening også på den.
På spissen av Engholmen er det fint utsyn til Danmark-som ikke er tilgjengelig akkurat nå uten å bli grundig våt.
Danmark, til høyre, ved flo sjø
Jeg setter kursen nordover, passerer Nordre Danmarksbukt-som er en av de flotteste strendene i området.
Nordre Danmarksbukt
..og løper videre oppover langs østre del av Engholmen. Lenger inne, på et høydedrag ligger den en gravhaug på et høydedrag.
Jeg er snart hjemme, skal bare over høydedraget og ned til og over vegen..så er jeg straks der.
Kneet fungerte helt fint og jeg håper det fortsetter slik.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar