Nordmarka

Nordmarka
Danmark fra Larkollen

onsdag 2. juli 2014

Kveldstur i Østmarka

Eriksvatnet
Fabelaktig kveld...Etter to rolige dager med turgåing for å la beina få fred for løping etter den korte langturen på søndag var det tid for å teste ut føttene litt i kveld. Jeg var spent på om skaden ville være værre eller bedre. Løpeturen gikk fra Sandbakken til Eriksvatnet, Sør Elåga og med retur til Sandbakken over Torsmåsan og Fjøsmåsan. Med unntak av Sandbakken helt ukjente steder for meg..Hurra!
Kvelden var varm og fin når jeg forlot bilen ved parkeringsplassen som ligger en halv km vest for Sandbakken. Det går bratt oppover til å begynne med, men snart er Sandbakken der.

Sandbakken..flott sted!
Kartet blir til god hjelp når jeg skal finne veien videre mot Grisputten. Det mangler et stidele, men en gammel kartleser gir seg ikke så lett og snart finner jeg stien som først går nord om Tømmerholttjern.
Underlaget er kronglete i østlig retning, men det er som forventet. Kvelden er fin og jeg konsentrerer om å finne løpeflyten over steiner og røtter. Etterhvert er rytmen der og jeg koser meg på vei innover.



Løpeformen er litt "råtten" etter noen rolige dager, men den kommer kjapt tilbake. Jeg lar tankene flyte og konsentrerer mer og mer om å finne gode løpelinjer. Ingen andre er i skogen og det er bare godt å løpe innover. Stidelet ved sørenden av Eriksvannet passeres og jeg dreier nordover mot Sør Elvåga. Jeg kan ikke forstå hvorfor jeg ikke har vært før-det er magisk langs østenden av Eriksvannet. Blåstien nærmest følger vannkanten og jeg venter bare på å møte ulven på vei innover :-)
Dette er simpelthen bare nydelig natur. 2 km lenger nord møter jeg stidelet i sørenden av Sør Elvåga og tar av mot vest til Sandbakken.



Til tross for kronglete terreng som forventet kommer jeg mer og mer inn i en god løpeflyt, passerer stidelet som gir retning sørover over Torsmåsan og Fjøsmåsan og legger i vei i åpen furuskog med godt utsyn på begge kanter. Tid og sted blir litt borte idet jeg løper opp, bort og ned stadig nærmere Sandbakken. Snart er tunet på Sandbakken der og en kort stund etter bilen. En fabelaktig løpetur er desverre over. Skaden kjente jeg lite til, men jeg venter to dager til før jeg kjører en ny kort løpetur.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar