Nordmarka

Nordmarka
Danmark fra Larkollen

søndag 15. juni 2014

En uke i juni

Kobberhaugene, vestre topp
I løpet av en uke er målsettingen min å løpe 3-4 økter, hvorav et bakkedrag, en rolig langtur og 1-2 restitusjonsøkter. I tillegg har jeg begynt å gå de dagene jeg ikke løper og det er en morsom avveksling. En annen artig ting, bare et innfall jeg fikk, er å avslutte 1-2 løpeøkter med 1 km med barfotløping. Det er sannsynligvis 35 år siden jeg løp barbent.

Flott underlag til å løpe barbent
Det jeg registrerer er selvfølgelig at "droppet" blir borte og løpesettet blir mer naturlig. Dessuten er det forfriskende å kjenne kjølig gress på føttene. Meningen med dette må være avvekslingen for føttene og så er det morsomt. Etter en økt på gresset føles det som å ha en "klump" på foten når jeg tar på meg løpeskoen igjen.
Uken ble innledet med en rolig økt rundt hele Grønliåsen-denne fantastiske terrengformasjonen-som er like utenfor ytterdøren min. Den er som skapt til korte løpeturer i en travel hverdag. Den kan løpes rundt, på tvers, på langs og på kryss og tvers-året rundt.

Informasjonsskilt om Oldtidsvegen
Over åsryggen følger blåstien faret til den gamle Oldtidsvegen og det er flere gravrøyser langs stien.
I tillegg til dette er det utallige umerkede stier som kan løpes i alle mulige retninger.
En morsom variant er å o-løpe til utsatte poster som står ute i bestemte tidsintervall. Det er sjelden løpingen blir så morsom som da. Noen ganger er det også ekstra krevende å finne posten og det gjør økta enda bedre å komme gjennom en serie på 10 poster som ligger spredt ut over hele åsen.

En av O-postene til Hauketo IF
Vel, etter en rolig runde rundt åsen løper jeg over åsryggen tirsdag og torsdag med en gåtur på onsdag. Status på torsdag er da 3 løpeøkter så langt.
Etter en restitusjonsøkt på fredag som gåtur er det bakkedrag på lørdag. Av en eller annen uforklarlig årsak har jeg lagt min elsk på bakkedraget fra Mobekken p-plass, opp til utsiktspunktet på Mellomkollen og tilbake igjen. Her får jeg ca 380 høydemetre på 4 km på tidvis krevende underlag og det er jo god muskulærtrening. Jeg har adoptert denne bakken en periode fremover for å bygge mer muskler.

Start fra bommen ved Mobekken p-plass
Den bommen er start og mål på mitt bakkedrag. For meg er returen ned nesten like viktig. Det er en utfordring å løpe hurtig nedover etter å ha klatret helt opp. Været på lørdag var like fint som det har vært en stund nå og etter å ha gjort unna "gruspartiet" innledningsvis var det endelig ut i terrenget.

Opp vil jeg, opp!
Bakker er egentlig noe jeg aldri har fått helt tak på så da må jeg bruke tid på å bli bedre. Eller som Pippi Langstrømpe sier..Det har jeg aldri prøvd før så det kan jeg helt sikker.
Jeg stiler meg tvilende til om det er mulig å ta seg opp en sånn bakke uten å komme over terskel på et eller annet tidspunkt, men jeg kan jo ta feil.
Øvelse gjør iallefall mester og jeg gleder meg over at tiden jeg bruker opp og ned stadig reduseres.
Utsikten fra toppen er grunn nok i seg selv til å ta turen opp hit.

Utsyn fra Mellomkollen mot Maridalen og Oslo
Etter å ha klatret opp er det bare å ta telling før returen ned gjennomføres. Jeg elsker å trøkke på nedover. Det er konsentrasjonskrevende og ekstra utfordrende med stinne bein etter løpeturen opp.
Her er det viktig å fokusere på teknikk hele tiden. Et øyeblikks uoppmerksomhet kan medføre fall og i en sånn fart på steinete underlag kan det bli en stygg sak. Jeg kommer ned uten uhell også denne gangen. Varmen gjorde løpeøkta ekstra krevende og det er godt å roe seg ned ved bilen før jeg kjører hjemover. 3 gangen jeg gjennomfører økta og litt fremgang tidsmessig hele tiden på oppturen, mens det er relativt likt nedover.

Kikutmassivet fra Kobberhaugene
Søndag er dagen for rolig langtur og av praktiske årsaken har bakkedraget havnet på lørdag. Det må jeg slutte med. Beina var stinne etter lørdagens klatring og kombinert med varmen ble det en litt krevende økt i dag, men du verden så fin ellers.
På vei innover i Maridalen på morgenkvisten hadde jeg avgjort at Skar var utgangspunktet i dag. Politimannen som stoppet meg ved Låkeberget ville det annerledes. Tro det eller ei, men vegen var stengt for publikum ifm et sykkelritt. Politimannen var hyggelig og mente at Låkeberget kunne være et like fint utgangspunkt for en løpetur. Det hadde han jo rett i og jeg hadde egentlig ikke noe valg.
Endringen var positiv fordi jeg måtte improvisere og det er som regel alltid det beste utgangspunktet for gode løpeturer. Min runde ble da Låkeberget-forbi Ullevålsæter-Blanktvannsbråten-over Kobberhaugene-forbi Bjørnholt, langs Rottungen, vestsiden av Øyungen, opp til Fagervann og ned på umerkede stier til Hammeren og deretter Låkeberget. En knakende fin løpetur på 25 km unnagjort på 4t.

Kobberhaugtjernet

Damkrona i sørenden av Bjørnsjøen

Rottungen

Øyungen

Fagervann
En god uke, til tross for litt stinne bein og det at jeg er litt kjørt etter dagens økt-varmen i dag kan også ha litt å si her.
Totalt: 57 km, 8t og 1.300 høydemetre.
Neste uke blir det mer-ca 70-80 km.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar