Nordmarka

Nordmarka
Danmark fra Larkollen

lørdag 26. april 2014

O-løpetur på Grønliåsen


Grønliåsen er et herlig sted på jorden og jeg er velsignet med å ha den liggende på dørstokken min. Denne åsen som er 2-3 km lang og vel 1 km bred er flott stykke natur som gir uendelige muligheter for løpeturer i terrenget. Årvisst henger Hauketo IF ut orienteringsposter i bolker på 10 og opp til 40.
Med de 10 første postene klare var det ingen grunn til å vente. Orienteringskartet gir meg full oversikt over mesteparten av åsen. Min tilnærming er å løpe til postene i stigende nr-rekkefølge.
Første posten befinner seg helt nordvest like ved Burud.  Kartet-som er i langt større målestokk enn jeg vanligvis bruker-er litt uvant å bruke, men det går seg til ila runden.
Jeg løper litt for langt på kjerreveg før jeg tar av-skulle tatt av på en sti litt tidligere. Posten ligger litt bortgjemt i nærheten av bekken.

Post 1 ved Burud
Jeg stempler og løper tilbake på kjerrevegen og opp ut i terrenget igjen oppover mot neste post. Denne skal ligge ved en skrent ikke langt unna Oldtidsveien ved Bjørnerud. Her har jeg vært en del ganger tidligere, men må lete før jeg finner posten som er plassert avsjenert fra stien.

Post 2 ved Bjørnerud
 Det bærer videre mot neste post som ligger lenger østover i nærheten av Bjørndal gård. Dette er faktisk ganske morsomt. Kombinasjonen av mental og fysisk aktivitet er utmerket. Detaljrikdommen er kjennetegnet ved orienteringskartet og jeg velger å benytte meg av stiene som er inntegnet som hovedmetoden for å finne frem. Det bærer innover på god sti.

Mot post 3
Høydekurvene er også til hjelp. En ekvidistanse helt ned på 2m er det mulig å ha et greit forhold til. Neste post skal ligge i en grop, men er enkel å finne ved kanten av et dyrket område.

Post 3
Post 4 ligger noen hundre meter lenger sør ved en skrent. Jeg velger å løpe på nedsiden av det dyrkede området. Akkurat her har jeg ikke vært tidligere.

Mot post 4
Terrenget stiger på, men det er fortsatt krefter i den gamle skrotten. Snart er jeg neste post som også er grei å finne.

Post 4
Neste post ligger enda lenger sør på åsen og enda nærmere der jeg bor. Kartet angir stiene godt og jeg skjærer inn i skogen igjen for å komme opp til lysløypa som jeg følger noen hundre meter før jeg løper inn igjen i litt tettere skog. Posten ligger litt bortgjemt, men ikke langt unna en av rødstiene som går over Grønlisåen. Snart finner jeg den.
Post 5 ved Sæterbråten skole
Neste post ligger enda lenger sør og lenger opp i høyden. Den skal ligge i et søkk og akkurat i det området er det litt tettere skog enn vanlig på åsen. Jeg orienterer meg ved hjelp av hovedstiene, men må løpe litt frem og tilbake før jeg finner posten.

Post 6..litt bortgjemt
Morsomt at jeg må slite litt for å finne posten. Det gjør det mer spennende. Det er 4 poster igjen hvorav neste er nesten på toppen av åsen. Her har jeg vært noen ganger tidligere og bruker litt kart og stedsans for å finne post 7 som er enkel å finne.

Post 7
Nå skal det vise seg å bli langt mer krevende. Neste post ligger på vestsiden av åsen som er større, har mer høydeforskjell og flere høydenivåer. Jeg velger å skjære rett ned fra punktet der blå- og rødstien møtes og krysser rett nord for et myrparti. Snart er jeg på et lite høydedrag og nedenfor faller terrenget svakt. Like i nærheten skal posten ligge i en grop. Innledningsvis ser jeg litt på stiene på kartet og bruker litt stedsans. Posten finner jeg ikke. Jeg løper litt lenger sør, men det blir feil for her stiger terrenget på igjen. Jeg løper tilbake og skjærer litt ned og løper bortover litt for å se om jeg finner posten. Ikke tale om! Jeg bestemmer meg for å gå mer grundig til verks og bruke stiene konsekvent for å orientere meg. Jeg løper tilbake til det lille høydedraget og følger stiene som er anvist på karte til jeg kommer like i nærheten av der posten skal være. Så blir jeg løpende litt parallellt på høydekurvene inntil jeg ser noe som minner om en liten forhøyning rundt det som viser seg å være en grop. Nede i gropa er posten. Du verden! Den var godt gjemt, eller er det bare mine orienteringsferdigheter som er høyst elementære?

Post 8, godt gjemt :-)
Post nr 9 skal ligge mer mot nord igjen og lenger nede høydemessig. Klok av skade velger jeg å følge stiene konsekvent og tar meg nedover på en sti jeg stykkevis har vært på tidligere. Snart finner jeg posten som er beliggende på en ruin-som jeg ikke har sett før.

Post 9, litt enklere å finne :-)
Siste post legger mot nordvest og lenger nede. Den er relativt grei å finne mellom to lave høyder.

Post 10, ved Langhagan
Så er en av de morsomste løpeturen jeg har hatt på lenge snart over. Du verden hvor spennende det var å løpe rundt og tidvis føle at jeg ikke helt mestrer det jeg holder på med. Det er bare å glede seg til de neste 10 postene kommer ut om noen uker.
Løpeturen ble på drøye 10 km og jeg brukte litt over 2t i et flott terreng.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar