Nordmarka

Nordmarka
Danmark fra Larkollen

onsdag 1. mai 2013

Øyungen rundt

Øyungen
Midtuke, varmere vær, men en vinter som klorer seg fast fortsatt. Detaljer, det som betyr noe er å være ute i skogen igjen. Det var på tide å løpe rundt Øyungen igjen. I kveld valgte jeg å løpe mot klokken. Det ble en fin tur selv om det fortsatt er en del snø igjen i terrenget på vestsiden av vannet.
Kroppen er tung etter mange lange dager med jobbing og bakkene opp på østsiden er krevende å komme opp.



Øyungen kommer imidlertid snart til syne og jeg kan se utover vannet som fortsatt er dekket av is.

Fortsatt vinter
Det er fint å løpe innover mot Liggeren på østsiden. Mye av snøen er borte i terrenget innledningsvis, men det er partier med snø igjen lenger inne.



Jeg setter tempoet ned for å bedre løpsøkonomien og komme levende over de dype partiene.
Snart er jeg på vei oppover stigningen mot Liggeren Gård og kan snart se gårdstunet.

Liggeren Gård
Utsynet fra Liggeren sørover er betagende som alltid-godt å være tilbake igjen etter en lang vinter.


Jeg nyter utsynet. Løpeturen går videre på veien fra Tømte mot Gåslungen gård.
På veien dit passerer jeg Helvetesfoss som også er et kjært gjensyn etter vinteren.



Rett etter Gåslungen er jeg ved skiløype fra vegen ned til vannet. For 2 mnd siden var det flott å suse ned bakken. Nå er det kun rester av snøen igjen.



Snart er jeg ute i terrenget igjen. Løpeturen går først over en åpen hogstflate hvor elgen også trives.


Jeg dukker inn i skogen og her er det fortsatt vinter. Jeg delvis kaver og delvis løper fremover i råtten snø.




Jeg ankommer vestbredden og tar meg videre fremover til sørenden av vannet. Det er krevende underlag med mye råtten snø, men naturen er flott å være i. Godt å være tilbake ved Øyungen igjen.



Jeg løper nedover til Skar igjen og bilen langs vegen vest for elva. Her ligger det også en del snø fortsatt, men skisesongen er definitivt over for denne gang.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar