Nordmarka

Nordmarka
Danmark fra Larkollen

søndag 17. februar 2013

Vinterløping

Vanta

En herlig dag for en løpetur. Stille, godt snøunderlag og natur på alle kanter. Etter en svært travel uke med mye reising var det godt å komme tilbake til Maridalen. Hammeren er et yndet utgangspunkt for kortere løpeturer-så også i dag. Det mest populære for tiden blant de fleste er skiløping, men det må jeg avvente litt til Vanta er tilvent skiløpere(det går stadig bedre) og løpetiden er over. Hun er beintøff med andre hunder og jeg må fysisk holde henne tilbake. Det går da greit, men er litt slitsomt i lengden. Forhåpentligvis er det slik kun i løpetiden-dette er første gangen hun har løpetid og da er det sannsynligvis ekstra spesielt. Det er alltid greit å løpe oppover Nordmarksveien.

Starten ved Hammeren
Mange lufter tydeligvis hunden her og avstikkerne er mange, men vi kommer oss oppover.
Formen min er helt greit, men Vanta trenger en periode med opptrening for å tåle lengden på mine langturer. I og med løpetiden må jeg ta det ekstra rolig. Turen i dag blir derfor på litt over 1t og ca 8km. Hun trekker villig vekk til og begynne med, men roer seg mer etterhvert. Unntaket er når vi treffer andre hunder. Da kan jeg bare stå stille og oppleve å bli trukket frem av en bomsterk krabat på fire bein. Vi skal nok få mye moro sammen når energien porsjoneres ut litt mer fornuftig.
Vi passerer etterhvert Skjærsjødammen og tar en avstikker videre langs Skjærsjøen. Det er deilig å være ute i skogen igjen. Med unntak av et par skispor er vi helt alene.

Skjærsjøen
Etter vending går turen over damkrona og utsynet nordover er som alltid betagende.
Sksiporet krysses og vi møter en hest. Jeg er usikker på hvordan det møtet skal gå, men det går helt fint. Vanta forholder seg helt rolig og det gjor også hesten. På vei nedover går det ikke like rolig idet hun har fått ferten av en samling hunder litt foran oss. Det ender med at jeg må bære henne forbi det kritiske punktet. Vel, løpetiden er forhåpentligvis over om 1-2 uker og da må denne atferden være fraværende i tilsvarende sammenhenger.
Det bærer videre nedover og vel fremme på Hammeren skal vi opp en bakke igjen. Vanta er trøtt og blir løpende på siden av meg oppover.
Denne uken har treningsmessig vært god løpsmessig-3 økter og alle ute. Det er også alle øktene. Neste uke må styrketreningen inn på programmet igjen.
Jeg legger ellers merke til at dagen er merkbart lysere og jeg ser frem til våren om ca 1,5-2 mnd.



2 kommentarer:

  1. Hei Jannicke og gratulerer med hund.
    Jeg har lest lite blogger i flytteperioden, men ser jo nå at Vanta har vært med på de siste innleggene.
    Det blir sikkert fint med en treningskamarat, men jamen har du valgt ei stor sterk ei :-)
    Håper dere får mange flotte turer i terrenget.

    SvarSlett
  2. Hei Olav,
    Takk skal du ha. Gratulerer selv med ny bolig. Godt å komme ut i naturen igjen etter en periode med innetrening.

    SvarSlett