Nordmarka

Nordmarka
Danmark fra Larkollen

onsdag 13. juni 2012

Vidunderlige Lillomarka



Stien snirkler seg frem i flott blandingsskog, behagelig temperatur og fuglene synger-kan det bli bedre enn dette? Retorisk spørsmål. En av mine favorittturer fra Movatn til Sinober. Videre til Granberget og nedover forbi Karusputten, til Mosvang og frem til Kjelsås.
Det er ikke mange som finner veien inn hit. Det er en av grunnene til at jeg bruker mye tid her. Bakkene mot Sinober er tunge som vanlig. Jeg ser frem til den dagen jeg får litt overskudd og spretne bein. En annen utfordring i kveld er min vonde høyrefot. Jeg har iset ned 4 ganger hver dag og bruker i tillegg sportstape for å øve press på skadestedet-jeg brukte det under løpeturen i kveld. Under sykkeløkter merker jeg ingen smerter, men under løpeturen i kveld var foten preget av moderate smerter. Jeg hadde ikke noe fraspark i høyre fot og måtte tilpasse teknikken ift det. Likevel kom jeg frem kun 1 min etter normal tid. Vel, det blir 2 rolige dager nå før det igjen braker løs igjen. Tilnærmingen min er å ise ned, tape og trene løping i moderat form.
NSB bringer meg frem til Movatn nok en gang og det er en vakker kveld langs bredden av søndre Movatn.

Søndre Movatn
 
Terrenget mot Sinober er også flott og byr på minnerike inntrykk.


Jeg passerer Båhus og tar fatt på stigningene mot Ormetjern-dette praktfulle vannet rett før Sinober.

Ormetjern

Snart jeg fremme ved Sinober og tar en kort pust i bakken før ferden går videre mot Granberget.
Etter 4 km står jeg ved stidelet hvor stien til høyre går om Granberget og stien til venstre går om Holåsen. Sistnevnte er ca 2 km lengre.


Begge stier byr på flotte inntrykk, men i dag skal jeg til høyre-om Granberget. Jeg føler rødstien en knapp km og treffer på noen vågsomme terrengsyklister som har møtt den første store utfordringen i en krevende motbakke. Det er en flott kveld for både løping og sykling. Min ferd går videre nedover Lillomarka. Stien blir bedre og jeg løper gjennom flott blandingsskog.

På vei mot Karusputten
Solen titter frem gjenom treleggene og jeg skimter snart et velkjent vannspeil-Karusputten.

Karusputten

Jeg nyter synet av det idylliske tjernet og tar fatt på resten av stien før jeg står ved grusvegen til Kjelsås.
Mosvang passeres og jeg løper langs østsiden av Maridalsvannet. Det er tidvis flotte utsyn og jeg tar meg tid til å nyte utsikten mot Maridalsalpene og Maridalen.

Maridalen med alpene i bakgrunnen

Jeg er snart fremme på Kjelsås og kort etter ved bilen som venter på meg ved teknisk museum. En fin løpetur til tross for en vond høyrefot.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar