Nordmarka

tirsdag 22. mai 2012

Siste etappe av Nordmarka Ultra Challenge 2012: Hønefoten-Mobekken

Utsiktspunktet på Mellomkollen
Jeg kunne ikke dy meg lenger. I kveld var det duket for gps-logging av siste etappe i Nordmarka Ultra Challenge 2012-fra Hønefoten til Mobekken. Kvelden var nydelig med sol, flau vind og over 20m grader.
Bilen ble parkert på Hønefoten og jeg tok fatt på den voksne stigningen frem til sjekkpunktet ved Fagervann.
Sjekkpunkt 19 Hønefoten
Det er moderat stigning til å begynne men snart går det bratt oppover. Jeg løper i brattmotene og går litt i de få flatene.
Stigning mot Fagervann
Langt om lenge flater det litt ut før det går litt ned og stien løper langs Fagervann til sjekkpunktet ved stidelet plassert på vannets nordøstside.
Sjekkpunkt 20 Fagervann
Avstanden mellom Hønefoten og Fagervann er 3,3 km og antall høydemetre er 248.
Neste sjekkpunkt er Liggeren gård. Løypa tar oss først ned til Øyungen dam og fortsetter langs østsiden av vannet Øyungen.
Øyungen dam
Det er fint vær og mange koser seg langs bredden av dette idylliske vannet. Jeg må imidlertid videre og løper på fin sti langs vannet.
Parti fra stien langs Øyungen mot Liggeren gård
I enden av vannet bærer det bratt opp til Liggeren gård og neste sjekkpunkt. Det er plassert ved det første stidelet vi møter.
Sjekkpunkt 21 Liggeren gård
Fra siste sjekkpunkt er distansen 3,8 km og antall høydemetre 66. Jeg tar meg tid til å nyte utsikten mot Kamphaug-den er praktfull.
Utsyn mot Kamphaug fra Liggeren
Ferden går videre til neste og siste sjekkpunkt før målgang-Mellomkollen. Det er viktig å følge skiltingen mot Tømte gård i første omgang. Det bærer oppover-det er nødt til det. Antall høydemetre til Mellomkollen er 208 over en distanse på 2,5 km.Stien er imidlertid god å løpe på.
Fra stien mot Tømte gård
Når vi ankommer Tømte gård skal vi følge blåmerkene i en bue rundt gården til grusvegen på andre siden og følge grusvegen ca 20 m før vi tar av opp til Mellomkollen ved stidelet.
Ankomst Tømte gård
Stidele til Mellomkollen
Vi skal IKKE ta av ned til Tømtehyttene ved stidelet før stidelet til Mellomkollen.
Det stiger litt på oppover, men det er godt å løpe. Snart åpner vegetasjonen seg mer og solen slipper mer til.
Fra stien mot Mellomkollen
Snart flater det litt ut og så er jeg fremme ved toppunktet. Det er et anonymt sted, men vi vil merke det behørig.
Sjekkpunkt 22 Mellomkollen
Etter dette går stien litt bort og ned på et myrparti. I motsatt ende av myrpartiet ligger utsiktspunktet til Mellomkollen(se første bilde) som byr på flott utsikt mot Maridalen og Oslo. Jeg tar en tur bort og nyter utsikten denne flotte kvelden.
Fin stund på Mellomkollens utsiktspunkt
Vel, jeg må videre og nå bærer det nedover. Frem til Mobekken(målgang) er distansen drøye 4,3 km og jeg skal ned 365 høydemetre. Det er krevende partier nedover med mye stein og røtter, men også bedre stipartier. Den som løper teknisk godt vil kunne holde høy fart nedover.
Krevende parti fra stien ned til Mobekken
Mindre krevende parti fra stien ned til Mobekken
Det er viktig å følge skiltingen nedover mot Mobekken. Egentlig er det enkelt-ikke ta av til høyre noe sted-fortsett fremover på stien hele tiden. De siste 1,5-2 k  løpes på grusveg.
Fra grusvegen mot Mobekken
Følg skiltingen mot Mobekken. Veien vi skal følge taper høyde hele vegen.
Etter en stund flater det litt ut og det er liten stigning før vi er fremme ved Mobekken.
Mobekken i syne!
Fra Hønefoten er distansen 14 km og antall høydemetre 540.
Mobekken med parkeringsplassen
Siste splitten i gps-loggen er fra Mobekken til Hønefoten.