Nordmarka

Nordmarka
Danmark fra Larkollen

mandag 21. mai 2012

Årets første sykkeltur


Jeg løper ikke hver dag og sykling er fin, alternativ trening. Hybryd-sykkelen min har stått urørt siden jeg hentet inn postene i fjorårets Nordmarka Ultra Challenge en særdeles våt søndag i oktober i fjor. Det eneste som skulle til for å få den driftsklar var luft i dekkene og olje på kjedet. Sykkelen er en Hard Rocx C4SL med 28" dekk. På ikke for teknisk underlag som grusveg går det virkelig unna. Start og slutt fra Kjelsås. Rundtur mot klokka til Movatn, opp mot Tømte, forbi Gåslungen, ned til Hammeren og tilbake til Kjelsås. Det gikk forbausende greit. Jeg la vekt på høy tråkkfrekvens for å unngå sure bein.
Det var en herlig kveld med behagelig temperatur. Skogen var fin å ta seg frem i.
Greveveien mot Movatn
Jeg passerte snart Movatn og tok fatt på stigningene mot Tømte. Her har jeg tatt meg frem både med ski på beina, med løpesko og med sykkel mellom beina. Bakkene er seige åkkesom, men gode å ta seg frem i. Det er mye nytelse i god svette.Snart flater detn ut og jeg får puttene på begge sider av veien. Jeg kan  ane Gaupekollen til venstre. Snart går det nedover i lange bakker. Jeg er litt pysete når farten passerer 50 km/t på sykkelen, men 45-50 km/t er fort nok likevel. Liggeren gård kommer til syne på venstre siden av veien-herlig sted. Kort etter er jeg ved Gåslungen. Det er lenge siden jeg var her sist-det er et flott sted. Rottungen får jeg rett etter på høyre side. Det er en nydelig idyll.
Dam ved Rottungen
Noen korte bakker senere er jeg ved veidelet på Nordmarksveien. Nordover går veien til Bjørnholt og Kikut, men min ferd går sørover-mot Hammeren. Det er flott underlag og bare å trøkke på skikkelig.
Før jeg aner det er jeg ved Hammeren og kan legge i vei langs Maridalsveien ut til Brekke.
Her tar jeg av mot Kjelsås. En fin nedkjøring og en kort stigning senere står jeg ved bilen igjen etter en flott treningsøkt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar