Nordmarka

Nordmarka
Danmark fra Larkollen

søndag 25. mars 2012

Rundtur i Maridalen

Turtefaret
Våren er definitIvt kommet og det er mye glede i å tilbringe tid ute i Maridalen med et par løpesko på beina og tid til rådighet. Dagens tur(lørdag, 24) gikk fra Brekke, på østsiden av Maridalsvannet til Sander gård. Videre langs veien forbi Sandermosen stasjon frem til Maridalsveien, til Gamle Maridalveien via Turtefaret og tilbake til Brekke via Hammeren.
Været var fint og jeg var ikke alene ute langs Maridalsvannet. Mye av snø/isdekket er borte, men det er fortsatt noen partier igjen som er svært krevende.
Stien mot Grytebekken
Rett før stien krysser Grytebekken er det blank is og bare å komme seg ut i terrenget :-).
Landskapet åpner seg imidlertid mot Sander Gård og her er snødekket fra sist besøk 6 dager siden borte.
Beina er tunge og overskuddet er fraværende. Har jeg trent litt mye? Nei, det kan jeg ikke tenke meg. Igjen er det jobbelastningen som må ta mye av skylden. Samtidig kjenner jeg at det er i ferd med å løsne litt formmessig. Bakkene opp mot Sandermosen stasjon er tunge, lange, men ikke spesielt bratte. Jeg kommer greit oppover i det fine været. Vindjakken må av-det er varmt ute. Det er stille, lite annen trafikk og fint å ta seg fremover på veien. Det er mange høydemetre som skal vinnes og det er greit det fordeles relativt jevnt over 3-4 km. Noen syklister har funnet også denne veien og en og annen bil passerer, men ellers er det velsignet stille i skogen. Sandermosen stasjon passeres-en pussighet av en jernbanestasjon midt inne i skogen som ikke benyttes av NSB i dag. Den ble åpnet i 1909 og nedlagt i 2006-etter nesten 100 års drift. Vi befinner oss drøye 230 moh.
Mot Sandermosen stasjon
Det er en yndet løype fra Movatn forbi Sandermosen og frem til Kjelsås på grusveger lenger øst i skogen, men der råder snøen noen uker til. Ferden går derfor videre på veien. Den siste stigningen er snart der og så bærer det nedover en drøy km. Vinteren har fortsatt et godt grep langs nordlige fjellpartier.

I bunn av bakken ligger parkeringsplassen ved Movassbekken som er et godt utgangspunkt for turer i nordover mot Maridalsalpene. En bratt stigning gjenstår før solen igjen varmer kroppen og jeg kan nyte et flott utsyn mot Maridalens høyeste punkter-alle kollene på rekke og rad.
Maridalsalpene
Mellomkollen har jeg vært ved en rekke anledninger, men det er godt å tenke på at jeg har igjen å besøke de andre toppene. Det er et område som byr på rike muligheter for motbakketrening. Jeg slår inn på Maridalsveien og setter kursen sørover igjen. En kort stund etter tar jeg av ved Turtefaret og tar meg oppover mot Gamle Maridalsvegen. Bløt grus og tung motbakke tærer på kreftene i en lang stigning, men belønningen er flott utsyn på toppen av bakken.
Gamle Maridalsveien er en yndet plett med lite trafikk. Den er litt mer krevende høydemessig og det kan jo være litt av forklaringen på at flere ikke benytter den. På vei utover i dalen passerer jeg Maridalen skole som er et flott bygg inne i skogen. Etter en stund åpner landskapet seg og jeg kan nyte utsynet mot Maridalsvannet og Kjelsås.
Maridalsvannet mot Kjelsås
Jeg har kuttet ut det å medta vann på de korte turene, men jeg kjenner at i dag hadde det vært klokt å ha med litt. En liten bekk øverst på Sandermosveien ga litt lindring, men ellers er det bare å kjøle seg ned med våt snø. Det ville også vært nødvendig med litt næring akkurat i dag. Drøye 260 høydemeter på litt over 16 km har tydeligvis kostet krefter. Det er godt å legge bak seg den siste stigningen opp mot Låkeberget og kaste et siste blikk mot Maridalen før jeg legger bak meg den siste biten til bilen ved Brekke.
Maridalen fra Låkeberget
Formmessig er jeg ennå et stykke unna toppformen. Beina er tunga og kroppen har for mange kg på seg, men det retter seg etterhvert. Denne uka har vært god med 3 løpeturer, totalt 38,2 km og 518 høydemeter.
Jeg merker ingen vondter eller tendenser til at tidligere skadeproblemer melder seg. Da tenker jeg at dette er et godt utgangspunkt for å bygge formen opp videre. Fremover blir det terrengløping når snøen smelter bort. Inntil da må jeg legge inn mer fartstrening og øke lengden på langturene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar